Onderhoud EV of Hybride voertuig


 

De Auto Compagnie gaat met zijn tijd mee en verdiept zich ook in het groeiende Elektrische en Hybride wagenpark. Deze voertuigen hebben aangepast onderhoud nodig, bij De Auto Compagnie bent u hiervoor aan het juiste adres. 

 

De meeste mensen weten hoe ze een traditionele benzine of diesel auto moeten onderhouden of wat daar bij komt kijken. Een grote of een kleine beurt, olie, bougies etc etc…. Maar hoe onderhoud je een elektrische auto? 

 

Net als voor een benzine of diesel-auto, is het voor elektrische auto's belangrijk om regelmatig een onderhoudsbeurt te krijgen. Zorg er allereerst voor dat je op de hoogte bent van de werking van het voertuig. Er zijn EV's die ook beschikken over bepaalde hulpsystemen welke extra of aangepast onderhoud vergen.

 

Een EV of Hybride is "makkelijker" in onderhoud. Minder bewegende delen en minder vloeistoffen ten opzichte van een traditionele auto zorgen ervoor dat een EV of Hybride minder onderhoud nodig heeft. Betekent dit dan dat je als EV of Hybride eigenaar geen onderhoudt hoeft te plegen? Dit is een veelgemaakte fout als het gaat over behoud van het voertuig en de veiligheid op de weg.

 

 

Het onderhoud van een EV of Hybride auto:

  • Inspectieservice: een inspectieservice elke 2 jaar of elke 30.000 km is vereist. Hierbij controleren wij uw EV of Hybride voertuig op minimaal 50 punten afhankelijk van het type of model.
  • APK: De wettelijk verplichte APK is gelijk aan het schema van een brandstofauto.
  • Het Remsysteem: De remmen slijten minder snel door het regeneratief systeem van de meeste EV's of hybride auto's. Een pluspunt betreft slijtage, maar dit is ook juist het gevaar. Door het minder gebruiken is het remsysteem onderhevig aan vervuiling of corrosie. Tevens dient de remolie elke 2 jaar ververst te worden. Deze olie is hydrostatisch en trekt water aan.

 

 

 

 

 

  • De ruitenwissers: Deze moeten net als bij andere voertuigen 1x per jaar vervangen worden. Over het algemeen is voor de herfst een goed moment. Als ze sneller verslijten is het uiteraard slim om ze vaker te vervangen.
  • Het interieurfilter: Deze zorgt voor schone lucht in de cabine, stof en pollen worden daarin gevangen en zorgen voor zuivere lucht in het voertuig.

 

 

  • De vloeistoffen: EV's of Hybride voertuigen hebben doorgaans maar vier soorten vloeistoffen die bijgevuld/ververst/gecheckt dienen te worden: koelvloeistof, remvloeistof, airconditioning vloeistof/gas en ruitenwisservloeistof. Voor sommige elektrische auto’s geldt een uitzondering, hier hebben wij een passend advies voor.
  • Accu: Het accupakket van een EV of Hybride zal na verloop van tijd minder gaan presteren en moet soms vervangen worden. Het vervangen van een accu wordt niet gezien als regulier onderhoud, omdat een accu van een elektrische auto zeker 10 jaar mee gaat. Daarom geven veel leveranciers 8 tot 10 jaar of 160.000 tot 240.000 kilometer garantie op de accu van een elektrische auto. Wel controleren wij door middel van speciale software de huidige status van uw accupakket en kunnen wij een eventuele garantie procedure voor u in werking zetten.
  • Secundaire systemen: Bepaalde EV's of Hybrides beschikken over een aggregaat. Deze hulpmotor kent een compleet ander onderhoud schema als het elektrische gedeelte van het voertuig. Informeer bij ons over een aangepast onderhoudsplan. 
  • Banden: Door het hogere gewicht en hoge koppel van uw EV of Hybride slijten de banden sneller als bij een bezine/diesel-auto. Het geluid van de banden speelt een belangrijke rol in ons advies.

 

 

Vragen op basis van bovenstaande, klik hier